BNN-VARA is sinds half december onder verscherpt toezicht geplaatst door het Commissariaat voor de Media. Dat gebeurde onder meer omdat in het programma De Wereld Draait Door reclame werd gemaakt voor het eigen restaurant.

Dat bevestigde een woordvoerder van de mediawaakhond een bericht in NRC Handelsblad.

De omroep heeft de grenzen van de mediawet overschreden, aldus de zegsman. “Je mag geen reclame maken voor nevenactiviteiten.” Het verscherpte toezicht betekent dat het commissariaat “de uitzendingen van DWDD nauwgezet zal volgen”.

Restaurant na twee dagen dicht

De Wereld Draait Door opende in december een pop-uprestaurant in Amsterdam. Het restaurant zou drie weken een aantal gerechten serveren die Robert Kranenborg in het programma bereidde.

Al na twee dagen sloot het restaurant omdat het de verwachtingen niet kon waarmaken. De recensies waren vernietigend. Meer dan 3.000 gasten die hadden gereserveerd, kregen hun geld terug.

Volgens het Commissariaat gaf BNN-VARA een verkeerde voorstelling van zaken toen toestemming werd gevraagd voor het pop-up-restaurant. Omdat restaurantbezoekers zich vooraf moesten inschrijven zou er geen enkel financieel risico zijn.

Vaker regels overtreden

Uit documenten die NRC in handen kreeg, blijkt dat BNN-VARA ook bij andere nevenactiviteiten de regels overtrad. Dat ging om de verkoop van dvd's en de verkoop van kaartjes voor het festival De Wereld Draait Buiten, een eigen festival van DWDD.

Volgens het Commissariaat gaat het hierbij om een trend. Staatssecretaris Sander Dekker heeft gesnoeid in het budget voor de omroepen, maar versoepelde in ruil daarvoor de regels voor bijklussen. Daardoor zoeken omroepen naar steeds risicovollere manieren om extra inkomsten te vergaren.

Meer dan een talkshow

BNN-VARA laat in een reactie weten dat het omroepbestuur en de redactie van het programma "zich direct rekenschap hebben gegeven'' van het verscherpte toezicht. "DWDD is een innovatief en ondernemend programma, dat af en toe meer is en ook zeker wil zijn dan een dagelijkse talkshow."

Als voorbeelden worden ook het Pop-Up Museum, DWDD University en popconcerten genoemd. Volgens de omroep zijn er regelmatig gesprekken met het Commissariaat "om binnen de mediawettelijke kaders te opereren''. "Dat zal in de toekomst niet veranderen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl